esmaspäev, 12. märts 2012

Eksklusiivintervjuu: Higgsi boson on peitusemängust tüdinemas

Itaalias toimuval Moriondi konverentsil esitlesid täna oma viimaseid tulemusi Higgsi otsingute vallas nii eelmisel aastal tegevuse lõpetanud Tevatroni kiirendi CDF ja DZero töörühmad, kui ka möödunud aasta lõpus kahvatut Higgsi signaali näinud ATLAS ja CMS eksperimendi kollektiivid. HMS-i korrespondendil õnnestus aga tabada konverentsi kuluaarides silmatorkamatult liikunud boson ise, kes erandlikult nõustus vastama HMS-i kui kvaliteetajakirjanduse lipulaeva usutlusele.

HMS: Lugupeetud Higgsi boson, palun selgitage alustuseks meie lugejatele, miks te olete sedavõrd populaarne nii teadusringkondades kui ka ajakirjanduses - tõepoolest, te juhite ju isegi FBI 2012. aasta kõige tagaotsitumate bosonite nimekirja.

HB: Palun, kutsuge mind lihtsalt Higgsiks. Nagu kahtlemata teab igaüks, kes on tuttav elementaarosakeste füüsika standardmudeliga, on mul äärmiselt vastutusrikas ülesanne: selgitada massi olemasolu teistel osakestel. Võite isegi arvata, et taoline selgitustöö pole lihtne.

Minu koordineerida on äärmiselt laias valikus infokanaleid, alates traditsioonilisest meediast teadusajakirjades ning lõpetades moodsa meediaga blogides, Twitteris ja Youtube'is. Võin uhkusega tunnistada, et minu meediaimpeeriumi käive ületas mullu Rupert Murdochi kontserni oma. Kahtlemata äratab selline tegevus paljudes huvi, kes peitub selle kõige taga.

HMS: Miks te ennast oma fännide eest varjate? Teil on ju kõik eeldused saada samavõrd silmapaistvaks meediapersooniks kui kosmoselendur Richard Branson või ratastoolitantsija Stephen Hawking.

HB: Meedia pidev tähelepanu on kaunikesti väsitav. Pealegi pole see alati sugugi üksnes heatahtlik. Eks minulgi on oma konkurendid, kelle mõju ulatub kaugele. Ma eelistan, et inimesed keskenduksid minu sõnumile massi ja elektronõrga sümmeetria küsimustes.

HMS: Milline on teie lemmik elementaarosakeste parameetrite seas?

HB: Kuigi ka ilu ja värv on mulle sümpaatsed, jagan ma selles asjas Aristotelese seisukohta, kellele samuti oli kõigist neist kalleim tõde.

HMS: Kuidas kommenteerite väiteid, et üksnes 1% komposiitosakeste massist tuleneb Higgsi mehhanismist, ülejäänu aluseks on aga tugev vastasmõju?

HB: Laim. Alatu laim. Ma küsin, kus on tõendid? Kas keegi on iial näinud, et tugev vastasmõju millegagi ka tegelikult hakkama saaks?

HMS: Aga mida arvate kinnitustest, et Higgsi mehhanismil võib olla teisigi põhjuseid ning teid pole üldse olemaski?

HB: Te ju näete mind, eks ole? Uskuge, Higgsi mehhanismil ei ole ega saagi olla mingeid teisi allikaid peale minu. Annan teile oma sõna. Teate, just selliste asjatundmatute laimukampaaniate tõttu tunnen ma mõnikord, et olen kogu sellest peitusemängust väsinud. Võib-olla saabub peagi aeg, mil olen sunnitud oma privaatsusest loobuma ning astuma kogu selle hüäänikarja ette, kes mind jahib. Võib-olla tõesti. Seni aga naudin veel oma eraelu viimaseid hetki mulle kuuluvas Šveitsi veinimõisas.

HMS: Õnne teile selles.

HB: Palju tänu.

Loe ka: Higgsi boson on peitusemängust tüdinemas
Higgsi boson

Kommentaare ei ole: